On the methods of identifying scientific traditions in psychology
- 作者: Yeliseyeva I.N.1
-
隶属关系:
- Autonomous Nonprofit Organization of Higher Education “Moscow University for the Humanities”
- 期: 卷 46, 编号 5 (2025)
- 页面: 121-125
- 栏目: Discussion
- URL: https://stomuniver.ru/0205-9592/article/view/696890
- DOI: https://doi.org/10.31857/S0205959225050138
- ID: 696890
如何引用文章
详细
The article is a replica in the discussion that unfolded on the pages of the journal about scientific traditions in psychology as one of the mechanisms of continuity (Yu.N. Oleinik, A.L. Zhuravlev). The article focuses on methods for identifying scientific traditions, suggesting that methods developed and tested to identify scientific schools may be useful in identifying scientific traditions. The possibility of using expert questionnaires to identify traditions is shown. A qualitative analysis of the institutional forms of the identified traditions and the specifics of the activities of their representatives supported the assumption of the existence of various traditions in military psychology, differing in methodological attitudes and methodological apparatus, institutions and activities. It is noted that in order to correctly select the methodological apparatus for identifying and fixing scientific traditions, it is necessary to differentiate the concepts of “scientific school” and “scientific tradition”.
作者简介
I. Yeliseyeva
Autonomous Nonprofit Organization of Higher Education “Moscow University for the Humanities”
编辑信件的主要联系方式.
Email: eliseevain2018@mail.ru
111395, Moscow, Yunosti str., 5, Russia.
参考
- Артемьева О.А. Возможности историко-психологического исследования научных традиций // Психологический журнал. 2025. Т. 46. № 1. С. 108–112.
- Будилова Е.А. Полемика о психологическом эксперименте на Всероссийских съездах по педагогической психологии / История становления и развития экспериментально-психологических исследований в России; отв. ред.: Б.Ф. Ломов, Е.А. Будилова, В.А. Кольцова. М.: Наука, 1990. С. 76–86.
- Дерюгин Ю.И. Некоторые психологические проблемы ликвидации последствий землетрясения в Армении // Психологический журнал. 1989. Т. 10. № 4. С. 129–134.
- Ждан А.Н. Национальное начало в развитии науки: исследовательские традиции отечественной психологии в сопоставлении с всемирной научной мыслью // История отечественной и мировой психологической мысли: ценить прошлое, любить настоящее, верить в будущее / Отв. ред.: А.Л. Журавлев, В.А. Кольцова, Ю.Н. Олейник. М.: Институт психологии РАН, 2010. С. 32–36.
- Журавлев А.Л., Сергиенко Е.А. Анализ современных понятий в психологии: ответ участникам дискуссии // Психологический журнал. 2024. Т. 45. № 1. С. 114–123.
- Журавлев А.Л., Нестик Т.А., Юревич А.В. Прогнозирование и его перспективы в психологической науке (ответ участникам дискуссии) // Психологический журнал. 2019. Т. 40. № 1. С. 118–125.
- Клыпа О.В. Историко-психологический аспект изучения феномена научного наследия // Психологический журнал. 2025. Т. 46. № 2. С. 110–115.
- Кольцова В.А. Научная дискуссия как предмет системного исследования / Современная психология: состояние и перспективы: тезисы докладов на юбилейной научной конференции ИП РАН, посвященной 30-летию института, Москва, 28–29 января 2002 года; отв. ред.: А.В. Брушлинский, А.Л. Журавлев. Т. 1. М.: Институт психологии РАН, 2002. С. 45–48.
- Мазилов В.А., Слепко Ю.Н. Научные традиции в контексте современного историко-психологического познания // Психологический журнал. 2025. Т. 46. № 1. С. 113–118.
- Олейник Ю.Н., Журавлев А.Л. Научные традиции как механизм преемственности психологического познания. Ч. 2. Проблемы, подходы и перспективы исследования // Психологический журнал. 2024. Т. 45. № 4. С. 5–15.
- Олейник Ю.Н., Журавлев А.Л. Научные школы как феномен в современной психологии: старые проблемы и новые вопросы / Ярославская психологическая школа: история, современность, перспективы: сборник материалов Всероссийской научной конференции, Ярославль, 08–20 октября 2020 года; отв. редактор А.В. Карпов. Ярославль: Филигрань, 2020. С. 81–87.
- Олейник Ю.Н., Журавлев А.Л. Научные традиции как механизм преемственности психологического познания. Ч. Состояние и трудности изучения // Психологический журнал. 2024. Т. 45. № 3. С. 5–24.
- Решетников М.М., Баранов Ю.А., Мухин А.П., Чермянин С.В. Психофизиологические аспекты состояния, поведения и деятельности пострадавших в очаге стихийного бедствия // Психологический журнал. 1989. Т. 10. № 4. С. 125–128.
- Старенченко Ю.Л., Дианова Н.Л., Мамаева С.А. и др. Вклад военно-научных школ и направлений Военно-медицинской академии в развитие отечественной военной психологии // Гуманитарный военный журнал. 2025. Т. 1. № 1. С. 17–30.
- Южанинова А.Л. Традиции и преемственность психологического познания и знания // Психологический журнал. 2025. Т. 46. № 2. С. 130–134.
补充文件

